Mijn zoektocht naar een gezonde levensstijl

PERSOONLIJK VERHAAL - Afvallen, aankomen, de kilo’s tellen of iets daartussenin? Online health coach Sujeina Dang, is zolang ze het zich kan herinneren bezig met haar gewicht. Sporten en diëten deed ze vroeger niet tegelijk. Het was óf het ene óf het andere. “Soms raakte ik mijn kilo’s kwijt, maar daarna viel ik weer in mijn oude, verkeerde eetpatroon: fastfood, melkchocolade en snoep.” Nu is dat anders. In dit persoonlijke verhaal vertelt ze hoe ze de balans hierin heeft gevonden: met een positieve insteek.

Excuses voor eetgedrag
Mijn leven bestond uit diëten. Ik heb ze bijna allemaal geprobeerd. Om een paar op te noemen: ziekenhuis dieet, low carb dieet, no carb dieet, Weight Watchers, komkommer dieet, appel dieet, Sonja Bakker, Cambridge dieet en proteïne dieet. Verder schafte ik afslankpilletjes en afslankthee aan en kreeg begeleiding van een diëtiste. Alles werkte, jazeker. Maar er was één nadeel: het werkte tijdelijk. Ik vond mezelf vaker mollig dan slank en zat niet lekker in mijn vel. Mijn kleding zat te strak en ik baalde van die vetrol over mijn broek. Dat wilde ik niet. En mijn dijen vond ik te dik vergeleken met die van vriendinnen. Ik was een emotionele eter. Een snoeperd eigenlijk meer. Als ik bijvoorbeeld een slecht cijfer had op school, voelde ik me verdrietig. Dan ging ik naar huis om een grote zak M&M’s op te eten, zonder misselijk te worden. Dus in plaats van erover te praten at ik mijn verdriet weg. Ik gaf mezelf toestemming om die zak helemaal leeg te eten omdat ik me gedeprimeerd voelde. Dan nam ik me voor om de volgende dag weer gezond te eten. Het was natuurlijk een excuus voor mijn eetgedrag. Ik voelde me heel even goed, maar daarna altijd schuldig. En op verjaardagen vond ik het moeilijk om te zeggen dat ik aan de lijn was. Dan werd er gevraagd welke lijn? Hondenlijn? Waslijn? En kreeg ik alsog een bord met eten of taart in mijn handen geschoven.

De knop is om
Tijdens mijn eerste zwangerschap was het mijn grootste angst om heel veel aan te komen. Nog erger vond ik het idee dat het moeilijk zou zijn om die kilo's kwijt te raken. Volgens de verloskundige zou het geen probleem zijn wanneer ik tussen de 12 en 15 kilo zou aankomen. Ik was zo blij dat ik maar 10 kilo was aangekomen. Na mijn tweede zwangerschap, vijf jaren later, zag ik er nog steeds niet uit zoals ik wilde. Ik schaamde me. Ik wilde zo strak in mijn vel zitten zoals alle fitmoms op Instagram. Mijn knop ging om en ging me nog meer verdiepen in voeding en sport. Door mijn zelfstudie op internet kreeg ik meer inzicht in de relatie tussen sport, voeding en vooral mentale gezondheid. Nog mooier vond ik dat ik er precies achter kwam wat mijn bodytype nodig heeft om blijvende resultaten te behalen. Ja, ik had eindelijk die balans gevonden. Nu moest ik het nog in de praktijk brengen. Het begon met elke ochtend 25 minuten high intensity training en gewichten in de woonkamer. Het was zo fijn dat ik niet de deur uit hoefde en mijn kinderen deden soms zelfs mee. Dan vroeg mijn dochtertje: ‘Mam ga je weer sporten? Je sport elke dag he? Dat is heel goed voor je toch?’ Mijn conditie verbeterde. En in combinatie met een gezond eetpatroon raakte ik mijn kilo’s kwijt.

 Sujeina daagt zichzelf mentaal en lichamelijk uit met kickboksen.

Gezonde keuzes
Ik liet de pakken sap staan en koos voor water of thee zonder suiker. Ik focuste me op gezonde vetten zoals avocado, verving mijn bakboter voor kokosolie, at noten, volkoren producten zoals pasta, volkoren brood, verving mijn witte rijst voor bruine rijst en quinoa en at meer groentes en fruit. Ik maakte ook green smoothies. Mijn dochter maakte me zelfs een keer wakker voor een gleen sloothie, zoals ze een green smoothie noemde. Gezonde keuzes maken ging steeds beter. Wanneer ik trek had in chocola, stond ik 10 minuten voor de schappen om te bedenken of ik het wel of niet moet kopen. Uiteindelijk ging ik met lege handen naar huis. En doordeweeks zorgde ik ervoor dat ik ‘netjes’ at, zodat ik in het weekend op een verjaardag ‘normaal’ kon eten. Doordat ik steeds meer wist over voeding, ging ik experimenteren wat bepaalde voedingsmiddelen met mij deden. Ik merkte een patroon in mijn junkfood en snoep inname. Teveel suiker inname zorgde ervoor dat ik me down voelde en vocht vasthield. Als ik te vet at kreeg ik buikkrampen. Van zuivelproducten kreeg ik een opgeblazen gevoel. Nu wist ik eindelijk wat ik moest laten staan om samen met het sporten resultaat te zien.

Dubbele motivatie
Ik was zoveel bezig met sporten en voeding dat ik health coach wilde worden. Zo kon ik niet alleen mezelf maar ook anderen motiveren. Dubbele motivatie dus. De methode waarin ik gewoon kan blijven eten en alsnog blijvende resultaten boek spreekt mij het meeste aan. Ik hou nou eenmaal van eten, maar ik wil ook van mijn kilo’s en centimeters af. Het geheim van deze methode is: eet gezond en gevarieerd. In mijn werkwijze laat ik zien dat ik ook wel eens een cocktail drink of cake eet. Ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Want ik heb gemerkt dat wanneer ik mezelf eten verbied, ik weer in mijn oude en verkeerde eetpatroon val. Met deze methode ben ik totaal 10 kilo afgevallen. Ik word elke ochtend wakker en weet: wat ik vandaag ga doen heeft zin en betekenis. Ik weeg mezelf één keer per week. Want anders focus ik me teveel op het cijfer, in plaats van aandacht te besteden aan hoe ik eruitzie en hoe ik me voel. Zelfs nu ik volgens de Body Mass Index calculator (BMI) op mijn gezonde gewicht zit, heb ik in mijn achterhoofd dat ik minder zou willen wegen. Het blijft dus een uitdaging voor mij om me niet op dat cijfer te focussen.

Steun 
Mijn man heeft mijn gewichtsschommelingen meegemaakt. Toen ik mijn levensstijl veranderde steunde hij mij volledig door mee te doen. Ook hij ging fitnessen en veranderde zijn eetpatroon. Dat heeft me zoveel positiviteit gebracht. Nu ik mijn mindset heb veranderd en resultaten heb geboekt voel ik me weer sexy en accepteer ik mezelf eindelijk. Ik voel me zekerder en durf mezelf meer te laten zien. Ik voel me energieker en voel me comfortabeler in mijn vel. Ik ben tevreden en ben ver gekomen. Mijn lichaam verdient het om goed verzorgd te worden. Maar het verdient bovenal liefde, ook voor de aspecten die ik minder van mezelf vind.

Sujeina Dang (Curaçao, ’81) emigreert op tweejarige leeftijd naar Nederland. Ze groeit op in Diemen-Zuid met haar Antilliaanse moeder en Antilliaans-Surinaamse vader en drie broertjes. Ze woont samen met haar man Hoaviet en dochter Surilynn (5 jaar) en zoontje Honovi (16 maanden) in Nieuw Vennep. Ze houdt van kickboxen en als online health coach helpt ze haar klanten om een gezonde levenstijl aan te gaan. Haar creativiteit kan ze kwijt als eigenaar van Sweeny’s Dreamparties, waar ze o.a. taarten, pinata’s en luiertaarten maakt. 

 

Deel dit artikel